New York Rangersin venäläistähti Artemi Panarin julkaisi sosiaalisessa mediassa kirjoituksen, jossa hän arvosteli NHL:n escrow-järjestelmää ja liigan tulonjakoa.

Vaikka NHL-pelaajayhdistys on viimeisimpien tietojen mukaan jo lähellä yhteisymmärrystä liigan kanssa uudesta työehtosopimuksesta, vaikuttaa pinnan alla kytevän yhä tyytymättömyyttä sarjan tulonjakoon.

Liigan kuuluisimpiin hyökkääjänimiin kuuluva Panarin otti asiaan viikonlopun alla kantaa somepäivityksessä, jossa riepoteltiin omistajien oikeuksia NHL:n tuottamiin tuloihin.

Paljon keskusteluja puolesta ja vastaan herättänyt escrow-järjestelmä takaa sen, että pelaajat ja seurojen omistajat saavat kummatkin 50 prosenttia liigan ”kiekkoon liittyvistä tuloista”.

Pudotuspelien jälkeen kummatkin osapuolet istuvat saman pöydän ääreen laskemaan kuinka paljon liiga teki rahaa kauden mittaan. Kyseisen summan avulla arvioidaan, mitä vastaava lukema olisi seuraavalla kaudella. Palkkakatto päätetään tämän numeron perusteella.

Osa jokaisen pelaajan palkasta pidätetään siihen asti, että rahat saadaan laskettua yhteen kauden päätteeksi. Usein tämä osuus on noin 15 prosentin luokkaa. Jos liiga ylittää tuloarvionsa reilusti saavat pelaajat pitää rahansa. Jos kausi jäi taloudellisesti pettymykseksi ottavat seurojen omistajat pelaajien rahoista siihen saakka, että tulonjako on tasan 50 prosenttia.

Systeemi ei ole Panarinin eikä aiempien puheiden perusteella kovinkaan monen muunkaan pelaajan mieleen. Venäläinen valitti nykyisessä järjestelmässä kaiken riskin ja paineen tulonjaon tasapuolisuudesta kaatuvan pelaajien niskaan.

– On aika korjata escrow. Pelaajat ovat suojelleet omistajia sen kautta koko tämän pandemiakriisin ajan huolimatta siitä, että omistajien osuudet kasvavat koko ajan eksponentiaalisesti. Me pelaajat emme voi saapua harjoitusleireille ilman sopimusta tästä. Olemme tässä yhdessä, Rangers-stara julisti.

Lue Panarinin kirjoitus kokonaisuudessaan alta.