Juuso Välimäki jättää Pohjois-Amerikan kaukalot ja palaa Euroopan kaukaloihin. SHL:n huippuseuroihin lukeutuva Brynäs IF tiedottaa solmineensa kaksivuotisen sopimuksen 27-vuotiaan suomalaisen kanssa.

Välimäki debytoi Pohjois-Amerikassa jo syksyllä 2015 ja pelasi vuosien varrella yhteensä 271 NHL-ottelua Calgary Flamesin, Arizona Coyotesin sekä Utah Mammothin riveissä. Viime kaudella suomalaisen NHL-ura ajautui kuitenkin sivuraiteelle.

Utah kauppasi Välimäen kesken kauden Carolina Hurricanesiin, jossa puolustaja ei saanut enää tilaisuutta NHL:n puolella. Sen sijaan AHL:ssä suomalainen osoitti olevansa edelleen huipputehokas puolustaja.

Välimäki iski 27 runkosarjaottelussa puolustajalle erinomaiset tehot 7+16=23. Pudotuspeleissä suomalainen takoi 21 ottelussa tehot 5+9=14 ja oli johdattamassa Chicago Wolvesia aina AHL:n finaaleihin asti.

Brynäsissä odotukset Välimäen suhteen ovat korkealla. Urheilujohtaja Johan Alcén uskoo suomalaisen nousevan välittömästi koko sarjan kärkipuolustajien joukkoon.

– Juuso on isokokoinen ja taitava puolustaja, jolla on kaikki ainekset olla SHL:n huippupelaaja. Hän on osoittanut potentiaalinsa NHL:n korkeimmalla tasolla, ja hänen tämän kauden loppunsa AHL:ssä vahvistaa tätä olettamusta.

– Sitä, että hänet valittiin Suomen joukkueeseen 4 Nations -turnauksessa, voidaan pitää erittäin kovana saavutuksena, Alcén kommentoi seuran tiedotteessa.

Calgary Flames varasi Välimäen vuoden 2017 NHL-draftin ensimmäisellä kierroksella numerolla 16. Loukkaantumiset jarruttivat kuitenkin puolustajan murtautumista NHL:n kiekollisten eliittipuolustajien joukkoon.

LUE MYÖS: